2011-01-26

Värmande linssoppa med sojakorv

Här i växjö är det flera minusgrader och jag håller på att frysa ihjäl så fort jag kliver utanför porten. Min köldtolerans tycks ha blivit minst sagt minimal sedan jag lämnade mellansverige. Småjobbigt. Men säg något ont som inte för något gott med sig, och i det här fallet är det soppan som känns alldeles extra rätt när frosten envist nyper en i kinderna. Idag blev det därför linssoppa med extra hetta och det här använde jag:

0,5 dl röda linser
4-5 dl vatten
En halv potatis
En näve morotspengar
En halv grönsaksbuljongtärning
En matsked majs
En sojakorv
+ curry, en liten klick sambal oelek och en skvätt ljus soja

Det går självklart att variera helt efter eget behag, hunger eller efter vad du har hemma, det är svårt att misslyckas. Ner med allt i en kastrull och koka i ungefär tio minuter, färdigt! Ät medan det är så varmt att det nästan bränns lite på tungan och näsan börjar rinna, då känns det allra bäst.

1 kommentar:

  1. Det ser fettttttt gottt uututututu :c
    MÅSTE göra det när jag kommer hem!!

    SvaraRadera